Hoe kom je met leerlingen tot improvisatie?
Tijdens de inspiratiesessie dans, onder leiding van dansdocenten Swaantje Nijkamp en Anja Boer van de opleiding Dansimprovisatie Amsterdam, ga je dieper in op improvisatie volgens de methodiek van dansexpressie.
In het eerste deel van de workshop kun je zelf een dansimprovisatieles ervaren. In het tweede deel leer je hoe je dit thema kunt omzetten in een dansimprovisatieles die geschikt is voor verschillende leeftijdsgroepen.
Methodiek dansexpressie
Dansexpressie brengt een wisselwerking op gang tussen beleving en beweging. De danser geeft in de dans uitdrukking aan wat hij of zij beleeft. Dansexpressie levert een bijdrage aan de persoonlijke vorming en bewustwording van de danser. Dat proces wordt niet op gang gebracht door het overdragen van een dansvorm, maar doordat mensen aangesproken worden in en door de dans.
In dansexpressie neemt ‘exploratie’, ofwel het ontdekken en onderzoeken, een heel belangrijke plaats in het didactisch dansproces. Durven exploreren is een voorwaarde om tot een persoonlijk dansproces te komen en het opent bovendien de weg naar nieuwe dansbelevingen.
Volgde de opleiding Docent Dansexpressie aan de Theaterschool in Amsterdam en werkt sindsdien als docent dansimprovisatie met uiteenlopende groepen.
Haar specialisme is het werken met mensen met een verstandelijke beperking.
Zij werkte ruim 25 jaar als docent dansexpressie in centrum voor de kunsten Cultuurkust in Harderwijk, en werkt als docent op ROC Landstede.
Anja verzorgt lessen dansimprovisatie, methodiek en begeleidt stages.
Volgde de opleidingen: Theatre & Education aan de HKU in Utrecht en Docent Dansexpressie.Swaantje geeft leiding aan Buro Curious. Buro Curious creëert performances, interventies en totaalbelevingen met performers, muzikanten, vormgevers en alles wat afkomstig is vanuit de kunsten dat een bijdrage kan leveren aan het vertalen van een verhaal in een beleving, voor de meest uiteenlopende doelgroepen.
Swaantje verzorgt lessen dansimprovisatie, methodiek en begeleidt stages.