Klanten beoordelen ons met een 8,1
Deelnemers of publiek bij kunst en culturele activiteiten krijgen

Leertraject Marketing

Marketing in culturele organisaties

Deelnemers of publiek bij kunst en culturele activiteiten krijgen; het is een kunst op zich. Maar wel een kunst die je kunt leren.

In 2024 begon het leertraject marketing voor de culturele sector. Verschillende marketingprofessionals uit de sector deelden hierin hun kennis en netwerk. In 2025 rondden 8 deelnemers het leertraject af. 

Ben je nieuwsgierig naar een vervolg van dit of een ander leertraject? Stuur ons een mail: hallo@kultuurloket.nl

Over het leertraject 2024

In 2024 begon dit leertraject speciaal voor de junior communicatieprofessionals die in de culturele sector willen werken. Er werd les gegeven door ervaren marketeers die werken voor bekende culturele organisaties. Naast inhoud over het vak werd er vanaf de eerste les ook een netwerk opgebouwd.

Tijdens het traject werden vele facetten over het marketingvak door middel van tien theoretische modules in hoog tempo behandeld. Daarnaast kregen de deelnemers ondersteuning bij de eerste praktijk door middel van coaching on the job. Samen met een professional werd er meegekeken, geadviseerd en gereflecteerd op de praktijk.

 

Inhoud leertraject 2024

☛ Strategie, visie branding
☛ Budgettering en planning
☛ Doelgroepen
☛ Free Media
☛ Paid Media, AI, social media
☛ Google analytics, UTM codes
☛ Ticketing, database, emailmarketing
☛ Schrijven
☛ vormgeving, beeld bewerken

 

Docenten leertraject 2024

☛ Marijn Dulfer – Spot Groningen, Scapino Ballet 
☛ Jildau Stoelwinder – NHL Stenden, ESNS 
☛ Mintsje Boersma – VRIJDAG, NNT 
☛ Karlijn ter Horst – NNO, Wall House #2 
☛ Peter van Dijken – Spot Groningen 
☛ Lisa Sportel – Minerva en grafisch designer voor diverse opdrachtgevers 
☛ Eric Nederkoorn – Dagblad van het Noorden 
☛ Niels Meijer-Knelis – ESNS en professioneel fotograaf 

 

Over culturele marketeers

In een culturele organisatie is het de taak van een marketeer om het verhaal van het artistieke product te vertalen naar de kijker of deelnemer. Wat een marketeer vooral doet is bruggen slaan; het juiste publiek, met de juiste toon en beeld verleiden om een kaartje te kopen of zich in te schrijven voor een activiteit. Hij/zij/hen kan zich goed verdiepen in doelgroepen om de juiste vertaalslag te maken, heeft gevoel voor beeld, kan goed schrijven, heeft de creativiteit om eindeloos te variëren op verschillende communicatiekanalen, kan data lezen en vertalen naar acties en heeft een neus voor nieuws en relevantie.

 

 

Dit Leertraject was een initiatief van KultuurLoket. KultuurLoket is de dienstverlener en de steuninstelling voor het culturele veld in Groningen en onderdeel van Stichting VRIJDAG.

Interesse? Laat het hier weten!

Meer weten?

Inhoudelijke informatie
Henk Bothof

henkbothof@icloud.com

Praktische zaken en aanmelden
Mark de Vries

mark@kultuurloket.nl

“Het Leertraject Marketing is voor (beginnende en reeds gevorderde) marketeers die hun kennis in dit vak willen verstevigen.”